B2B marknadsföring 2019 och framåt

 

När jag hör begreppen B2B eller B2C slängas runt i olika sammanhang så kan jag inte hjälpa att bli lite frustrerad ibland. Jag pratar med kunder om försäljning och marknadsföring nästan varenda dag. Jag skriver om det. Jag föreläser om det. Jag får nästan alltid frågan..

Men du pratar om försäljning till privatpersoner. Vi riktar oss endast mot företag..?

(eller tvärtom)

 

Det som förut skiljde B2B & B2C försäljning har nu fått en ny dimension. Vi förknippar oftast B2B med..

 

  • En längre beslutsprocess
  • Ett större antal involverade intressenter
  • En längre och starkare kundrelation
  • En mindre leadpool
  • Och mer produktkunskap

 

Men det gamla sättet att se på B2C & B2B är inte längre lika relevant. Låt mig förklara..

 

Oavsett om du är ett B2B eller ett B2C företag så säljer du dina produkter eller tjänster till människor. Grundpelarna inom marknadsföring bryr sig inte om vilket företag du jobbar med eller vem du säljer till. Visst säljprocessen kan se annorlunda ut men i slutändan säljer du fortfarande till människor.

Den så kallade B2B kunden är också helt vanliga konsumenter utanför arbetstid och därmed också B2C kunder. De har samma förväntningar och ställer samma krav på B2B företag som när de navigerar marknaden som konsumenter.

Den typiska B2B kunden har genomgått stora förändringar senaste åren och detta ofta i skymundan av rampljuset. Det skrivs inte så mycket om detta nuförtiden fastän det påverkar alla målgrupper oavsett bransch.

 

Många B2B kunder vill inte längre ta hjälp av en säljare direkt som förklarar varför de ska köpa en produkt eller tjänst. Mer än tre fjärdedelar av alla B2B köpare idag, både på småföretag och större företag vill endast ha begränsad interaktion med en säljare.

Istället förlitar de sig på digitala resurser, som tredje parts webbplatser, videoklipp, bloggar, sociala medier osv.

Dessa nya B2B köpare söker dessutom samma online- och mobilupplevelser som de möter som konsumenter. De letar till exempel efter betyg och recensioner, personliga produkt- och serviceanvisningar och föredrar en konsekvent upplevelse.

Om de inte får det. Då väljer de hellre ett annat företag.

 

Så vad har drivit på denna förändring?

 

En av orsakerna är att en ny generationen har vuxit fram..

 

The Millenials

Denna generation kommer gradvis att ta över vårt samhälle under de kommande åren. Denna process har redan börjat och många företag har inte ens tänkt på det. Denna generation spenderar en stor del av deras liv online – de shoppar, träffar vänner, studerar, spelar spel, chattar osv. Man beräknar att 75% av all arbetskraft kommer bestå av millenials år 2025.

 

Denna stora skara av arbetare kommer så småningom fylla platser som inköpschef, marknadschef, affärsområdeschef, regionchef och till slut även VD. De är alltså framtidens beslutsfattare.

 

Här är några saker du bör tänka på framöver. Denna nya grupp av människor..

 

  • De omfamnar ny teknologi
  • De har kort uppmärksamhetsspann, lite tålamod
  • De vill veta vad andra säger om din produkt eller tjänst, förtroendet är lägre
  • De kräver interaktion på många kanaler – e-post och telefon räcker inte
  • De vill känna en tillhörighet med varumärket

 

Några tips inför 2019

 

#1. Begreppet “People doesn’t buy what other people wants to SELL. They buy what other people wants to BUY” har aldrig varit mer relevant. Som företag kan man inte längre bara prata om hur bra ens produkter eller tjänster är. Det räcker inte. Beslutsfattare och konsumenter vill idag veta vad andra säger om ditt företag.

Vad hittar folk för information och innehåll när de Googlar din produkt eller tjänst? Pratar någon om det? Om inte så har du också ett problem som bör fixas.

#2. Se till att varje interaktion med ditt företag blir så enkelt som möjligt utan massa störningsmoment och för många valmöjligheter. Vill du att besökarna till din hemsida ska fylla i en intresseanmälan ge dem inte massa andra valmöjligheter då också. Se också till att din sajt fungerar som den ska i alla lägen annars tappar du snabbt deras intresse.

#3. Tänk på att dagens konsumenter ofta använder en mängd olika kanaler innan de avslutar ett köp. Om du tex. vill förbättra din kundservice erbjud inte bara support via telefon. Låt de välja mellan telefon, email, live chat eller varför inte en kunskapsbank som innehåller många av de vanligaste frågorna din verksamhet stöter på.

#4. Dagens köpare vill inte göra affärer med företag på samma sätt som förut – de vill ha ett mer personligt bemötande. Låt dina säljare eller anställda bli ett ansikte utåt som representerar ditt företag. Involvera dem i produktion av nytt innehåll oavsett om de är VD, produktägare, HR eller säljchef.

#5. Automatisera så mycket som möjligt men glöm inte bort grundprinciperna inom marknadsföring. Många marknadschefer letar de senaste verktygen och plattformarna i hopp om att det ska ge dem ett försprång gentemot deras konkurrenter. Helt fel fokus. Det är ofta de grundläggande principerna som ger störst effekt, detaljerna gör oftast marginell nytta.

 

Om du behöver hjälp med att navigera den digitala djungeln så kan du kontakta mig nedan. Allt du behöver göra är att fylla i formuläret nedan så kontaktar jag dig så snabbt som möjligt.