Get FoundGet FoundGet FoundGet Found
  • Hem
  • Blogg
  • Kontakta oss

Så jobbar du med interna länkar för bättre synlighet i Google

By David Hällström | SEO, SEO Skolan | Comments are Closed | 30 November, 2016 | 0

Efter att ha analyserat hundratals webbplatser de senaste 8 åren så är det tydligt att fokus alltför ofta ligger på inlänkar (off page) när det gäller SEO arbetet. Det största problemet ligger oftast i optimeringen av själva sajten (on page). När on-page optimeringen inte är tillräckligt bra så hjälper det inte att bygga fler inlänkar.

Sanningen är att en hemsida kommer inte rankas högt utan “bra” on-page optimering och siloing är en viktig del i detta som ofta ignoreras.

Siloing eller optimering av interna länkar låter som ett enkelt koncept ändå görs det oftast på fel sätt. Interna länkar är viktigt inte bara för SEO utan också för användarupplevelsen. Om du inte länkar ihop dina sidor så går du miste om rankningar, användarvänlighet och viktigast av allt, mer engagemang och trafik.

De viktigaste fördelarna med att använda siloing är följande:

  1. Det hjälper Google att spindla sidorna på din webbplats (speciellt om det är en stor sajt)
  2. Det hjälper till att fördela länkkraft mellan flera sidor på din webbplats
  3. Ankar texten ger en rankningsignal som förbättrar sidans relevans/synlighet för det sökordet

Det finns flera sätt att bygga en silo struktur. Jag använder oftast detta upplägget:

struktur interna länkar

Jag börjar alltid med förstasidan och jobbar mig sedan neråt i sajtens hierarki. Enkelt förklarat så kan man säga att förstasidan ska länka till kategori sidorna som i sin tur ska länka till underkategori sidorna osv. Jag brukar avsluta en silo med att länka från den sista sidan i en silo till förstasidan för att sluta cirkeln. Google sätter ett högre värde på länkar i text så försök att länka från innehåll på din sajt och inte bara genom huvudmenyn.

Tänk också på att använda ankartexter som består av flera ord och inte bara det sökordet du vill öka synligheten för. Om du använder exakt samma sökord för många gånger som ankartext så finns det en risk att du överoptimerar sajten och blir straffad av Google.

Ett Bonus Tips

Du kan förbättra en landningssidas synlighet och relevans genom att strategiskt placera ut interna länkar på din sajt. Här kommer ett trick som fungerar utmärkt och som jag använder ofta.

Säg att du vill öka synligheten för sökordet “hundgodis” och ditt domännamn och landningssida är

www.djurparken.se/hundgodis.

För att öka effekten av interna länkarna så måste vi först hitta de mest relevanta sidorna på din sajt för “hundgodis” förutom din landningssida (djurparken.se/hundgodis). Detta görs enklast genom att söka på detta i Google:

site:djurparken.se hundgodis

Google kommer  nu att visa dig vilka andra sidor på din sajt som de tycker är relevanta för sökordet “hundgodis”. Placera interna länkar på dessa undersidor som pekar mot din landningssida för “hundgodis” (djurparken.se/hundgodis). Den första sidan i resultaten kommer antingen att vara din förstasida eller landningssidan för “hundgodis”. Dessa kan du ignorera.

Se till att alla interna länkar ser naturliga ut och inte är byggda för att manipulera sökresultatet.

No tags.

David Hällström

David Hällström är expert på digital marknadsföring. Han har arbetat med ett hundratals företag genom åren både i Sverige men också utomlands. Idag driver han getfound, en byrå i Stockholm som hjälper företag att öka sina intäkter genom digital marknadsföring och annonsering.

More posts by David Hällström

Related Post

  • Folk köper inte vad andra vill SÄLJA, de köper vad andra vill KÖPA

    By David Hällström | Comments are Closed

    Vi människor vill gärna se oss själva som unika trendsättare (lite ironiskt ja) som går sin egen väg men sanningen är att vi ofta följer den stora massan även fast vi inte vet om det.Read more

  • Content Marketing – så kan du attrahera och generera fler nya kunder

    By David Hällström | Comments are Closed

    Det råder stor förvirring bland marknadsförare om vad content marketing är, hur det ska användas och vad syftet egentligen är. I detta inlägg ska jag försöka förklara detta på ett enkelt och begripligt sätt. ContentRead more

  • Därför är din plattform din viktigaste tillgång för ökad tillväxt

    By David Hällström | Comments are Closed

    För att kunna skala upp din verksamhet och bygga en stabil kundbas som ständigt växer gäller det att du börjar fokusera på dina marknadsföringstillgångar – din plattform! Vad är din plattform? Din plattform är saker som: DinaRead more

  • Optimering av rubriker (H-taggar)

    By David Hällström | Comments are Closed

    För att visa Google vilka rubriker som är viktigast på sidan kan man använda sig utav taggarna H1, H2, H3, H4 och H5. H1 taggen är den viktigaste och bör användas för  huvudrubriken högst enRead more

  • Så SEO optimerar man en webbplats meta data

    By David Hällström | Comments are Closed

    Meta data är information som finns i källkoden och är inte synligt på själva hemsidan. Denna information läser Google av för att förstå vad ens webbplats handlar om. Det finns två viktiga typer av metaRead more

  • Fler besökare till din hemsida löser inte alla problem

    By David Hällström | Comments are Closed

    Digital marknadsföring förknippas ofta med att driva mer trafik till en webbplats. För LITE trafik beskrivs ofta som ett problem bland företagare och marknadsförare. Det som förmodligen kommer chocka dig är att du INTE HARRead more

  • Så hittar du din målgrupp på Facebook

    By David Hällström | Comments are Closed

    Facebook annonsering kan vara kostsamt om det inte görs på rätt sätt. Nyckeln till framgång är att begränsa din målgrupp tills dina kampanjer blir lönsamma. Erfarna marknadsförare kan göra bra gissningar om vilka målgrupper som borde konvertera bäst,Read more

  • 3 enkla Adwords knep som genererade 52% fler leads

    By David Hällström | Comments are Closed

    Enligt flera undersökningar som gjorts ligger Adwords i top när det gäller avkastning på marknadsinvesteringar. Varför fungerar annonsering i sökmotorer så bra? Om vi jämför med traditionell marknadsföring och annonsering i Google så finns det enRead more

Categories

  • Adwords
  • Digital marknadsföring
  • E-post marknadsföring
  • Facebook
  • SEO
  • SEO Skolan
  • Uncategorized

Recent Posts

  • Folk köper inte vad andra vill SÄLJA, de köper vad andra vill KÖPA
  • Content Marketing – så kan du attrahera och generera fler nya kunder
  • Därför är din plattform din viktigaste tillgång för ökad tillväxt
  • Optimering av rubriker (H-taggar)
  • Så SEO optimerar man en webbplats meta data

Om mig

davidhallstrom

davidhallstrom

Digital marknadsförare som hjälper företag att få in fler leads och nöjda kunder med hjälp av SEO, PPC, Email och Content Marketing.

Personal Links

  • Getfound
  • David Hällström
  • Företagande.se
  • LinkedIn Profil
  • Facebook
  • Twitter

Verified Services

View Full Profile →

Recent Posts

  • Folk köper inte vad andra vill SÄLJA, de köper vad andra vill KÖPA

    Vi människor vill gärna se oss själva som unika trendsättare (lite ironiskt

    23 May, 2017
  • Content Marketing – så kan du attrahera och generera fler nya kunder

    Det råder stor förvirring bland marknadsförare om vad content marketing är, hur

    25 April, 2017
  • Därför är din plattform din viktigaste tillgång för ökad tillväxt

    För att kunna skala upp din verksamhet och bygga en stabil kundbas

    16 February, 2017
  • Optimering av rubriker (H-taggar)

    För att visa Google vilka rubriker som är viktigast på sidan kan

    14 December, 2016












Social

  • Facebook
Grundhandbok Sökmotoroptimering Privacy Policy
Get Found Copyright 2016 | All Rights Reserved
  • Hem
  • Blogg
  • Kontakta oss
Get Found