Efter att ha analyserat hundratals webbplatser de senaste 8 åren så är det tydligt att fokus alltför ofta ligger på inlänkar (off page) när det gäller SEO arbetet. Det största problemet ligger oftast i optimeringen av själva sajten (on page). När on-page optimeringen inte är tillräckligt bra så hjälper det inte att bygga fler inlänkar.
Sanningen är att en hemsida kommer inte rankas högt utan “bra” on-page optimering och siloing är en viktig del i detta som ofta ignoreras.
Siloing eller optimering av interna länkar låter som ett enkelt koncept ändå görs det oftast på fel sätt. Interna länkar är viktigt inte bara för SEO utan också för användarupplevelsen. Om du inte länkar ihop dina sidor så går du miste om rankningar, användarvänlighet och viktigast av allt, mer engagemang och trafik.
De viktigaste fördelarna med att använda siloing är följande:
- Det hjälper Google att spindla sidorna på din webbplats (speciellt om det är en stor sajt)
- Det hjälper till att fördela länkkraft mellan flera sidor på din webbplats
- Ankar texten ger en rankningsignal som förbättrar sidans relevans/synlighet för det sökordet
Det finns flera sätt att bygga en silo struktur. Jag använder oftast detta upplägget:
Jag börjar alltid med förstasidan och jobbar mig sedan neråt i sajtens hierarki. Enkelt förklarat så kan man säga att förstasidan ska länka till kategori sidorna som i sin tur ska länka till underkategori sidorna osv. Jag brukar avsluta en silo med att länka från den sista sidan i en silo till förstasidan för att sluta cirkeln. Google sätter ett högre värde på länkar i text så försök att länka från innehåll på din sajt och inte bara genom huvudmenyn.
Tänk också på att använda ankartexter som består av flera ord och inte bara det sökordet du vill öka synligheten för. Om du använder exakt samma sökord för många gånger som ankartext så finns det en risk att du överoptimerar sajten och blir straffad av Google.
Ett Bonus Tips
Du kan förbättra en landningssidas synlighet och relevans genom att strategiskt placera ut interna länkar på din sajt. Här kommer ett trick som fungerar utmärkt och som jag använder ofta.
Säg att du vill öka synligheten för sökordet “hundgodis” och ditt domännamn och landningssida är
www.djurparken.se/hundgodis.
För att öka effekten av interna länkarna så måste vi först hitta de mest relevanta sidorna på din sajt för “hundgodis” förutom din landningssida (djurparken.se/hundgodis). Detta görs enklast genom att söka på detta i Google:
site:djurparken.se hundgodis
Google kommer nu att visa dig vilka andra sidor på din sajt som de tycker är relevanta för sökordet “hundgodis”. Placera interna länkar på dessa undersidor som pekar mot din landningssida för “hundgodis” (djurparken.se/hundgodis). Den första sidan i resultaten kommer antingen att vara din förstasida eller landningssidan för “hundgodis”. Dessa kan du ignorera.
Se till att alla interna länkar ser naturliga ut och inte är byggda för att manipulera sökresultatet.