Ny hemsida räcker inte för att nå ut på nya marknader

Över 70% av alla B2B köpare föredrar att använda internet för att hitta och samla in information om nya produkter och tjänster i köpprocessen. Man kontaktar en säljare i ett betydligt senare skede än förut vilket gör att hemsidan blir en viktig del i säljarbetet. 

 

Offline aktiviteter som mässor, kalla samtal och traditionella medier har tappat mark senaste 10 åren vilket inte är helt oväntat. De flesta B2B köpare föredrar att använda digitala kanaler i köpprocessen.

 

Nuförtiden är sökmotorer som Google och Bing populära kanaler för att inhämta information men även företags webbplatser ligger högt upp på listan

 

Hur gör man då för att nå ut på nya marknader med en ny hemsida?

Att bara sätta upp en sajt på ett nytt språk räcker oftast inte på långa vägar. Här kommer några konkreta tips.

 

 

1. Val av domän

 

På internet används två typer av toppdomäner, dels de landsspecifika toppdomänerna som .se, .fi eller .dk och dels den typ av toppdomäner som kallas generiska toppdomäner där vi till exempel återfinner gamla klassiker som .com, .org och .net

 

Det gäller att man väljer rätt typ av domän för att maximera synligheten på de nya marknaderna. Det finns lite olika sätt att göra detta på beroende på hur många marknader man vill rikta sig mot och vilka domäner man redan äger i dagsläget.

 

Den bästa lösningen är oftast (men inte alltid) att använda en ny generisk toppdomän och sedan flytta över allt innehåll till denna ifrån befintlig domän. För att maximera synligheten är det oftast mer fördelaktigt att använda undermappar istället för subdomäner. Det är också viktigt att man inte glömmer att peka om alla sidor på den gamla domänen till den nya.

 

 

2. Innehåll på nya domänen

 

För att få ökad synlighet på en ny marknad så är det viktigt att man skapar innehåll av hög kvalitet på rätt språk. Ibland anlitar företag översättningsbyråer för att snabbt kunna producera texter till den nya webbplatsen. Detta kan vara en bra lösning men ofta så blir det inte helt bra eftersom det är svårt att översätta branschspråk. Vissa ord och utryck kan variera ganska mycket beroende på land. Ett bättre alternativ är oftast att hitta en lokal byrå som också förstår din bransch. Det är även viktigt att innehållet är SEO optimerat vilket leder till nästa punkt.

 

 

3. Sökmotoroptimering

 

Sökmotoroptimering är en del av digital marknadsföring och går ut på att anpassa webbplatsen och dess innehåll för att öka trafiken från sökmotorer som Google och Bing. Med gratisverktyget Sökordsplaneraren kan man se vilka sökningar som görs på Google för att hitta produkter och tjänster i olika branscher. Det gäller att matcha innehållet på webbplatsen med efterfrågan för att få in så mycket besökare som möjligt till sajten. Detta görs bland annat genom att optimera text, bilder, rubriker, länkar, meta data och mycket annat.

 

 

Det finns en mängd olika strategier för att få in fler besökare och leads på nya marknader. Getfound är experter på industrimarknadsföring och hjälper bolag att expandera i Norden, EU och Nordamerika. Kontakta oss här.