Så använder vi LinkedIn för att få in nya kunder i industrisektorn

 

Offline aktiviteter som mässor, kalla samtal och traditionella medier har tappat mark senaste 10 åren vilket inte är helt oväntat. De flesta B2B köpare föredrar att använda digitala kanaler i köpprocessen.

 

Nuförtiden är sökmotorer som Google och Bing populära kanaler för att inhämta information men även företags webbplatser ligger högt upp på listan. När det gäller leadsgenerering och få in nya kunder så är LinkedIn en mycket bra plattform.

 

Tyvärr så har inte så många företag insett detta än (vilket i och för sig är bra för oss andra) utan jobbar bara lite halvhjärtat med LinkedIn. Man har en privat profil och ibland en företagssida som man uppdaterar några gånger per år.

 

Detta kommer inte ge någon större effekt dock. Jag har själv upplevt detta, och jag jobbar dagligen med företag i samma situation. Det som fattas är en tydlig process.

 

Låt mig förklara..

 

Att få in fler leads genom LinkedIn är som ett pussel där varje bit har ett syfte. Det gäller inte bara att göra saker rätt utan de bör göras i rätt ordning också.

 

Låt oss säga att du kontaktar någon på LinkedIn som du inte känner. Det första denna personen kommer göra är att besöka din privata profil för att se vem du är, vad du gör och om du är värd att lyssna på.

 

Om din privata LinkedIn sida känns tom eller om den är utformad som ett CV kommer den inte att vara direkt trovärdig eller intressant. Som säljare bör din privata LinkedIn sida vara uppsatt som en landningssida med syfte att omvandla ett besök till en kontaktförfrågan.

 

Det finns en mängd olika saker att tänka för att få resultat på LinkedIn. Jag har haft turen att jobba med några av de vassaste konsulterna i USA som hjälpte mig på vägen. Sedan 2018 har jag även börjat hjälpa vissa kunder att få samma resultat. Vi har till och med fått in stora börsnoterade företag inom svensk industri via LinkedIn.

 

Här är den process vi använder.

1. Budskap/erbjudande
2. Optimera din privata profil
3. Bygg ditt nätverk
4. Bygg din prospektlista
5. Outreach
6. Uppföljning

 

Vilka företag skulle du verkligen vilja få kontakt med? För att komma i kontakt med beslutsfattare så gäller det att du har något intressant att säga/erbjuda.

 

Sälj aldrig på LinkedIn – det fungerar ofta väldigt dåligt. Starta en konversation är alltid målet.

 

När du startat en konversation är målet att ta dem bort ifrån LinkedIn. Ett telefonsamtal är ofta en bra start sedan ett kundmöte.

 

Vi använder Sales Navigator för prospektering och för att nå ut till personer utanför sitt egna nätverk. Vi använder även LinkedIns annonsplattform för att nå ut till kalla prospekts med innehåll som bygger förtroende innan och efter vi kontaktar dem.

 

Om ni vill att era säljare ska börja jobba mer effektivt med LinkedIn eller om ni bara har några frågor så kan ni kontakta oss här.