Därför är din B2B plattform din viktigaste tillgång för ökad tillväxt

För att kunna skala upp din verksamhet och bygga en stabil kundbas som ständigt växer gäller det att du börjar fokusera på dina marknadsföringstillgångar – din plattform!

Vad är din plattform?

Din plattform är saker som:

  • Dina emaillistor
  • Din kunddatabas
  • Din pipeline
  • Ditt LinkedIn nätverk
  • Dina remarketing listor
  • Läsare av blogg
  • Din relation med kunder, prospects, följare osv.

Varför ska man bygga sin plattform?

Din plattform är tillgångar eller verktyg som du kan använda i din verksamhet för att öka ditt företags intäkter. Ju starkare och större din plattform är desto större påverkan kommer den att ha på din försäljning. En välbyggd plattform skapar resultat från samtliga 3 sätt ett företag kan växa:

  • Öka antalet kunder
  • Öka antalet gånger dina kunder köper av dig
  • Öka storleken på transaktionsvärdet

När du har en stor plattform kan du enkelt och snabbt nå ut till ett stort antal köpsugna kunder på ett mycket kostnadseffektivt sätt. Dina kampanjer och erbjudanden får då en slagkraft som är betydligt kraftigare då du kan sprida ditt budskap på flera kanaler samtidigt.

Hur bygger man sin plattform?

Dina marknadsföringstillgångar byggs enklast genom att använda andras mediekanaler. Detta är länken mellan din verksamhet och din marknad.

mediekanaler

Här är några exempel på mediekanaler:

  • Facebook
  • Betald annonsering eller SEO optimering på Google
  • Tidningar
  • YouTube
  • LinkedIn

De flesta företag skickar ut sitt budskap till marknaden genom olika mediekanaler utan att bygga sin plattform ELLER utan att skapa en stark relation med sin målgrupp.

Detta är ineffektiv marknadsföring och är samma sak som att kasta pengar i sjön.

Här är två konkreta exempel

annonsering på Google

I exempel 1 så betalar man för att visa sina annonser på Google utan att bygga sin plattform. I exempel två däremot så använder man den trafiken man får från Google till att bygga följande marknadsföringstillgångar:

  • Lead magnet – en autoresponder används på hemsidan till att samla kontaktuppgifter till potentiella kunder (email lista)
  • Google remarketing – en tagg har installerats på hemsidan som gör det möjligt att nå ut till dessa besökare igen.
  • Facebook retargeting – en pixel har installerats på hemsidan som gör det möjligt att nå ut till dessa besökare på Facebook.
  • Sociala medier (LinkedIn) – knappar och delningsfunktioner har installerats på hemsidan för att maximera antalet följare. Dessa kan sedan marknadsföras till igen.

Varför är det viktigt att nå ut till kunder igen genom sin plattform?

Det krävs oftast flera kundkontaktpunkter innan någon blir kund och väljer att köpa dina produkter eller tjänster. En studie som gjordes av McKinsey visade att de företag som aktivt når ut till sin målgrupp ett flertal gånger och via flera kanaler har en konverteringsgrad som är 2.5 gånger större. Din chans att omvandla besökare till köpare är alltså två och en halv gånger större.

Dessa företag fick också större spridning via mun-till-mun bland konsumenterna.

Summering

Att bygga sina marknadsföringstillgångar är något du bör jobba med varje dag i din verksamhet. Skriv ner hur din plattform ska se ut, vilka mediekanaler du vill använda och hur du kan bygga en stark relation med din målgrupp.

Om du arbetar med detta kontinuerligt så kommer det att skapa en snöbollseffekt som gör att kunder kontaktar dig istället för tvärtom = minimal marknadsföring men stor effekt.